3 september 2014

Ett formbesked

Igår sprang jag ett lokalt välgörenhetslopp på 5km till förmån för cancerfonden, ett lopp utan officiell tidtagning där all anmälningsavgift gick till cancerfonden. Cancerforskning och kunskap om cancer ligger mig varmt om hjärtat då många nära anhöriga har drabbats av den hemska sjukdomen så att springa för det ändamålet och samtidigt få ett riktigt bra träningspass var inspirerande.

Loppet gav mig precis det formbeskedet jag ville ha i detta läge, att trots lite småkänning av förkylning den senaste tiden göra en riktigt bra tid, ja tom den bästa tiden av alla som deltog.

Innan start hade jag bestämt mig för att köra mitt lopp i ett jämt och hårt tempo och sedan hoppas få följe av någon eller några för att kunna pressa det lilla extra. Tyvärr blev det inte riktigt så, det var ingen av de övriga i fältet som behagade att hänga på min öppning så redan efter 100-200 meter var jag solo i täten och den positionen behöll jag genom hela loppet, löparen bakom mig höll sig hela tiden inom synhåll men kom aldrig närmare. Jag kämpade så gott jag orkade mot klockan och det gick riktigt bra i ett jämt tempo . Jag inga svackor alls under hela loppet och sista kilometern in mot mål kunde jag öka tempot ännu lite till och i mål stannade jag klockan på 4,81 km och tiden 17:40.

Även om detta inte var någon officiell tävling var det ändå en häftig känsla att passera mållinjen först av alla och detta var första gången i mitt liv där jag fick vara snabbast.

Med denna positiva känsla i kroppen ska jag nu ska jag träna vidare mot nästa utmaning som är tjurruset om 1,5 vecka.

Gårdagens 1:a pris, en himla massa Aloveradryck





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar