18 augusti 2014

Tillbaka från semester

Efter över en månad utan inlägg är jag nu tillbaka med lite ny inspiration att skriva.
Sedan sist har jag hunnit med en hel del och har fortförande 2 veckor (av 4) kvar på min semester.

Det första vi gjorde på semester var att packa husvagnen och åka till Öland och närmare bestämt Böda Sand, där stannade vi 11 dygn. Under den resan blev det mycket bad, glass och andra aktiviteter för barnen. Mellan alla aktiviteter han jag även med att träna några pass och också mycket skön avkoppling.

Böda har en av Sveriges finaste sandstränder så morgonjogg på stranden var ren njutning.

Träningsmässigt har sommaren varit helt OK och efter loppet i Kvarsebo (se tidigare inlägg) har träningen känts bättre och bättre. I lördags skulle beviset för det komma då det var dags för Atea Norrköpings Stadslopp, 10km (2*5) i centrala Norrköping. Det loppet var inte med i planeringen i våras men ju närmare vi kom desto mera sugen blev jag och jag anmälde mig att springa.

Jag hade inte direkt formtoppat inför loppet utan såg det mera som ett bra träningspass inför kommande lopp. Veckan innan släppte jag upp lite på träningen och körde några intervaller för att få upp tempo.
Det där med att se loppet som en del i träningen gick väl sådär och på tävlingsdagen växte tävlingshornen längre och längre ut. Efter en ordentlig uppvärmning så kändes kroppen pigg och fräsch så jag bestämde mig för att gå för en bra tid runt 39 minuter men nu skulle jag springa klokt i ett jämt tempo.

Jag placerade mig relativt långt fram i starten för att slippa trängsel och det blev en bra start om än lite snabb 1a km ( men det hör stadslopp till). När tempot mattats något hamnade i en grupp där vi hittade ett bra flyt i ett bra tempo. Efter 3-4km splittrades gruppen något men jag hängde på och vi var 3-4 löpare som hjälptes åt att dra. Varvning 5km passerades på drygt 19 minuter och det var enligt plan. Kroppen kändes ännu pigg och nu var det bara att jobba på. Men så efter ca. 6km kom negativa känningar i magen som bara växte och växte. Jag fick ordentlig kramp i magen och tempot sjönk ordentlig, jag tappade placeringar och var ett tag väldigt när att bryta men jag kämpade vidare. Efter att ha plågas fram till km 8 började krampen släppa och jag kunde springa allt mer avslappnat igen. Krampen släppte helt och kan kunde åter öka tempot sista 2km in mot mål. Efter en sista tempoökning sista kilometern gick jag i mål på tiden 39:12 vilket var mitt mål.

Full fart mot mål.
Foto: Peter Holgersson och Josefine Loftenius/Runpix
Jag är nöjd med mitt upplägg på loppet och utan krampen i magen hade det blivit ett ännu bättre resultat.

Nu är det bara att träna vidare mot Tjurruset i Karlstad den 13 september och så ska jag seeda mig in till en bra startgrupp i Göteborgsvarvet 2015 genom att springa ett seedningslopp den 8 november, då ska jag vara på topp!

Kommande veckor kommer bli mycket mängd i terräng och förhoppningsvis något pass i Yxbacken.


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar