25 november 2013

Tröskelpass i intervallform

Inom löpning och annan konditionsidrott talas det ofta om tröskelpass. Begrepp är säkert känt av många men jag tror inte alla vet vad det innebär och det visset inte jag heller fram till igår.  Efter att ha läst en artikel i en löpartidning där det talades om tröskelpass var jag tvungen att ta reda på vad det egentligen innebär.
Ett lätt och kortfattat svar på den frågan är: "Vid tröskelpass springer du i en fart som ligger precis under den fart som gör att det bildas för mycket mjölksyra."

Den farten är alltså individuell och svår att hitta om man är ovan och inte riktigt känner sin kropp. Det finns några olika tester för att få fram sin tröskelnivå men det går jag in på vid annat tillfälle.'

Vid gårdagens pass bestämde jag mig för att testa ett tröskelpass men jag valde att köra det i form av intervaller á 10 minuter med 5 minuter joggvila mellan varje intervall, efter uppvärmning så sprang jag 3 intervaller och jag hittade kanske snart mitt tempo. Detta pass var bland det tuffaste jag gjort på länge och efter sista intervallen var jag precis så trött som man ska vara efter ett pass.

Tröskelpass är riktiga "grispass" och fler sådana pass kommer det bli under vintern. Det är pass jag tror jag kommer ha stor nytta av de i vår när det åter är dags för tävlingar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar