21 september 2013

Backträning i yxbacken

Idag var jag med på ett annorlunda och roligt träningspass i Yxbacken utanför Norrköping som Naturkicken anordnat.

Dagen inleddes med en föreläsning av Marcus Åberg, Marcus pratade om hur man bör lägga upp sin träning för att bli en snabbare och bättre löpare. Det var en bra föreläsning där jag också kom till insikt med att jag bör lägga in lite mera alternativ träning i min löpning, alternativträning kan vara crosstrainer, gym, cykling mm. Jag fick också bekräftat att de intervaller jag börjat satsa på är rätt.

Efter föreläsningen var det så dags att ge sig upp i backen. Vi började med 20 minuter "fri" löpning där vi skulle ta oss upp till toppen i valfri led. Jag valde den hårda vägen och gav mig upp i liftspåret, där var det bra mycket brantare och tuffare än vad det ser ut nerifrån. Att springa hela vägen upp var inte att tänka på så det blev varierande löpning och gång, mjölksyran sprutade i benen  men väl uppe på toppen var det bara att vända och ta familjebacken ner. På de 20 minuterna hann jag med två vändor upp till toppen.

Efter detta var det en stationsbana i stora slalombacken.
Station 1: Utfall uppför
Station 2: Skridskohopp
Station 3: Baklängeslöpning
Station 4: Grodhopp
Station 5: Slalomlöpning
Efter dessa fem stationer var man på toppen, denna bana genomfördes två varv och mjölksyran i benen var total.

När alla kommit ner var det så dags för den "sista" övningen, intervaller i liftspåret. Målet var att vi skulle hjälpas åt så alla fick nå toppen en sista gång. När man kämpat sig hela vägen till toppen vände vi om för att springa ner och möta upp den sista löparen som befann sig någonstans i backen. När alla var uppe på toppen var det slut, trodde vi. Nu delades vi in i lag och fick en cykelslang/ lag, nu var det stafett på toppen. En i laget trädde slangen runt kroppen och en lagkamrat fick till uppgift att hålla emot, detta skulle alla i laget genomföra 1 gång var och det lag som var klart först var mitt lag. När jag gick i mål på den avslutande sträckan fanns ingen energi kvar i kroppen, men vi VANN.

Så mycket mjölksyra jag hade denna dag har jag aldrig upplevt och jag misstänker att jag kommer ha en skön träningsvärk imorgon.

Mot toppen!
Rolig fakta om Yxbacken
Fallhöjd: 107 meter
Lutande längd: 353 meter
Medellutning: 32%
Max lutning: 52% (i branten före mål)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar