8 november 2014

säsongsavslutning

Idag avslutade jag löparsäsongen 2014, och vilken avslutning det blev.... Nytt personbästa på 10km asfalt.

Loppet var seedningslopp till Göteborgsvarvet och gick på Bråvalla flygfält i Norrköping, en flack och snabb varvsbana på 2*5km.

Mitt mål innan start var att göra "mitt" lopp och hålla ett jämnt bra tempo (ca. 3:45min/km) utan att ryckas med i den sedvanliga startrusningen. Den planen höll jag till punkt och pricka då det aldrig blev någon direkt rusningen i starten, Anders Kleist och ytterligare 5 löpare stack iväg och fick direkt en lucka medans jag tog täten i den efterföljande klungan.

Redan efter någon kilometer hade fältet splittras ordentligt och jag hade sprungit om några av de löpare som rusat iväg i starten, jag hamnade i andra klungan ihop med ytterligare 2 löpare. Vi hjälpes sedan åt att hålla tempot det första varvet men efter ungefär halva loppet drog en av löparna ifrån medans jag och 1 löpare till växeldrog den tunga långa rakan mellan 6,5 och 8,5km.

Jag kände mig starkt hela vägen och sista 1,5 kilometerna orkade jag trycka på lite extra och fick en lucka ner till 6e platsen och kunde avslappnat springa i mål på en 5e plats och nytt personbästa med 58 sekunder på tiden 37:06. Ett resultatet jag hoppas och tror leder till en plats i startled 2 i vårens Göteborgsvarv.

Vann loppet gjorde en överlägsen Kleist på 31:44.

Full fart ut på andra varvet
Foto Helen Stenström






 Loppet blev precis så bra som jag hoppats på och jag höll min plan till 100%
Man kan inte säga annat än att jag gjorde ett jämt lopp och höll min plan.

I och med detta avslutar jag tävlingssäsongen 2014 och blickar nu fram emot 2015.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar