26 mars 2014

Premiären -racerapport

Så var det dags för säsongens första racerapport.

Tävlingen gick i lördags på motorbanan Mantorp Park, sträckan var 3 varv á 3km totalt 10km.
Jag hade föreställt mig en flack och snabb bana men insåg när vi kom fram att det nog inte alls kommer bli så lättsprunget som planerat, efter någon kilometer kommer man ut på den 1,2km långa "strippen" som går svagt uppför hela tiden. Inte nog med att det är uppför så blåste det en kraftig motvind också.

Tre varv ska löpas runt denna bana

Då resultatet var seedningsgrundande till Göteborgsvarvet gällde det att få till ett bra lopp och springa in i mål på en bra tid. Målet var att slå ett nytt personbästa, under 39:19.

Vaknade tidigt på lördagsmorgonen och åt en stabil frukost innan det var dags att lämna dottern till svärmor för att sedan åka vidare till Mantorp.

Kom till Mantorp i god tid och hämtade ut nummerlappar mm innan det var tid att påbörja uppvärmning, kroppen kändes till en början stel och seg men efter lite löpning och tänjning började jag vakna till och under de sista fartökningarna minuterna innan start kände jag att benen var på min sida, pigga och snabba.

Starten gick och den vanliga rusningen kom och jag hängde på i andra klungan som bildades efter bara några hundra meter. Ett femtontal löpare drog ifrån men jag hittade en bra position i andra klungan som bestod av mig och ytterligare 6 löpare, första kilometern gick av bara farten i 3:20 fart. Lite väl fort för mig men jag hängde på och hoppades att tempot skulle mattas något, och precis som beräknat så avtog rusningen och tempot sjönk till 3:40 fart.


Starten har gått (jag längst till höger i vit tröja)


När vi kom ut på den långa raken hade jag en bra position som två-trea i klungan som nu hade minskad till 5 löpare, jag utnyttjande min position och sökte hela tiden skydd mot vinden.

Loppet flöt på fint och jag behöll min plats under de två första varven, när vi kom in för varvningen den sista gången var jag riktigt sliten av den höga farten. Jag funderade på om jag skulle släppa av för att inte gå helt in i väggen de sista tre kilometerna, men jag insåg att mina medlöpare var minst lika slitna och bestämde mig för att hänga i. Nu började vi komma ikapp några av löparna framför vilket gav ny energi och självförtroende. Tyvärr så kroknade jag efter den långa rakan och tvingades släppa några av konkurrenterna. Jag slet den sista biten för att försöka att inte tappa allt för mycket och när jag kom på upploppet såg jag klockan ticka 37:48-37:49...... Jag insåg att det skulle bli nytt personbästa och med ett leende på läpparna spurtade jag in i mål på tiden 38:04.

Jag gjorde ett kanon lopp och är supernöjd med tiden och placeringen som blev. Jag slutade på en 17 plats av drygt 800 löpare. Tiden som jag gjorde innebär troligen att jag får starta i startgrupp 2 på Göteborgsvarvet och det är en häftig känsla att veta att jag startar i ledet direkt efter eliten. Så pass bra är jag!

Nu är det bara att träna vidare och blicka framåt mot nya mål.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar