22 oktober 2013

Höstmilen 2013

Igår sprang jag säsongens sista lopp och här har ni årets sista racerapport, höstmilen 10,6km.

Vaknar upp till regn, kallt och rusk och känner mig inte alls laddad för race, kroppen känns seg och det känns som en förkylning är på G.

Lite mera än en timme innan start kommer jag upp till Sörsjön, där starten är. Fortförande hänger regnet i luften så dagens klädval blir inte lätt, men jag bestämmer mig för trekvartsbyxor, långärmad funktionströja och vantar.  Jag möter upp min "tränare" Marcus Åberg och nyfunna vän som har lätt onsdagsträningarna med naturkicken som jag deltagit i. Vi har kvällen innan bestämt att värma upp ihop då han med ska springa. Efter lite snack och hämtning av nummerlapp så börjar vi jogga lite lätt och den seghet jag kände när jag steg upp börjar så sakliga lämna kroppen, vi springer ca 2 kilometer innan vi tänjer lite lätt. Sedan vänder vi om och är tillbaka vid start ca 20 minuter innan startskottet. På med tävlingskläderna, lämna in överdragskläder och några fartökningar innan det är dags för start.

Taktiken jag lagt upp för dagen är att springa den första halvan i ett relativt högt tempo, efter ungefär halva banan vet jag att det kommer en lång backe och efter den mera svårsprungen terräng. Kan jag vara med fram till backen så är det bra och jag kan springa mera avslappnat på de knixiga stigarna.

Första halvan går helt enligt planerna, den 1a kilometern avverkas på 3.30 och sedan sänks tempot aningen för att plana ut i 3.45 tempo de efterkommande kilometerna. Efter halva loppet så dyker den fruktade backen upp, men jag känner mig stark och med yxbacken i backhuvudet känner jag mig avslappnad. Men uppe på toppen händer något, jag känner mig mör och måste slå av på tempot för att inte dra på mig mjölksyra. Kilometer 6-8 är mentalt tunga och jag har tappat energi, men jag kämpar på och när sedan skylten med 8km dyker upp inser jag att det endast är 2,6km kvar att springa på det sista loppet denna säsong, nu är det ingen ide att spara på krafterna, jag hittar ny energi och kan trycka på lite till. Tyvärr verkar samma fenomen ha hänt med mina konkurrenter för avståndet fram minskar inte.

Inne på upploppet börjar det så bli lite publik och jag ger allt den sista biten in i mål. Klockan stannar på 41.44 och jag kan nöjd konstatera att jag klarade min målsättning på 42 minuter.

Fakta om höstmilen 2013
Sträcka: 10,6 kilometer
Tid: 41:44
Snitthastighet: 3.56
Placering: 24


På väg mot mål
Foto: Helen Stenström



På väg mot mål
Foto: Helen Stenström




2 kommentarer:

  1. Kul att du klarade ditt mål! Jag föråkte på cykel - fram till den fruktade backen där vi släppte av täten in på stigen själv. Riktigt kallt och blött i år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var riktigt kallt och blött men det var inget jag märkte av förrän efter loppet. Det var1a gången jag sprang loppet men det var en rolig och utmanande bana.

      Radera