15 juli 2013

Fartlek

Häromdagen gav jag mig ut på ännu ett löparpass, ett pass där jag lekte med olika farter sk. fartlek.
Syftet med detta pass var att förbättra min snabbhet och min aeroba uthållighet, på så sätt hoppas jag kunna prestera bättre under tävling.

Fartlek är en löpträning där man springer en sträcka i varierande fart, från lätt jogg till 80-90 % av max. Tanken är att man själv utifrån sin egen känsla, lust och naturens skiftningar bestämmer hur fort man springer de olika delavsnitten av en sträcka. Vanligtvis blir den totala distansen 5 till 10 km. Fartlek är ett utmärkt sätt att kombinera löpglädje med den träningseffekt man vill uppnå. Fartlek kan således ha olika syften och beroende på vilka löphastigheter och löpsträckor som väljs tränas aerob uthållighet,tröskelträning eller VOMax. Fartlek kan även användas i återhämtningssyfte.

Nedan syns en graf över mitt pass där man tydlig ser fartökningarna.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar