19 januari 2014

Säsongspremiär

Idag fanns det både tid och möjlighet att ta säsongspremiären i skidspåret.

Efter först ha varit ute i pulkabacken på förmiddagen och sedan värmt mig med lite soppa till lunch packade jag ihop min utrustning, vallade mina skidor med swix blå extra och begav mig till skidspåren i Strömsfors.

Förberedelser inför dagens pass

Skidspåren i Strömsfors var helt OK med tanke på mängden snö som har kommit, elljusspåret 2,7km och gärdet 2km var spårat. På gärdet var det en hel del grenar och sly som stack upp ur snön men i skogen var det bara på ett fåtal ställen marken titta fram. För aktuell spårinfo rekommenderar jag denna länk.

Jag började med ett varv i skogen och sedan ett varv på gärdet, skogen var bäst så där fick det bli resten av tiden.

Kroppen kändes bra och det var skönt att i ett behagligt tempo glida runt i spåren. Första 15 kilometerna gick lätt men sedan började jag känna mig lite sliten. Jag tog en kort paus och lite vatten innan jag bestämde mig för att åka ytterligare 2 varv så jag skulle komma upp i 20km.

Totalt åkte jag 7 varv i elljusspåret och 1 varv på gärdet, total sträcka 2 mil.

Med bara 34 dagar kvar till Öppet spår, 90km mellan Sälen och Mora kändes det skönt att vara igång med skidträningen men jag tror årets lopp kommer bli en tuff utmaning med take på hur sent skidsäsongen kom igång. Jag hoppas kunna få till ytterligare några pass innan loppet och jag kommer ta det som en skön dag i Gustav Vasas spår.

Om 34 dagar hoppas jag passera under denna portal, det är min målbild just nu.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar